Marc teòric
1. A qui considerem com a gent gran?
1. A qui considerem com a gent gran?
Segons la OMS, tot individu major de 60 anys se l'anomenara de diferent manera com a persona de la tercera edat.
Dels 60 als 74 anys es consideren d'edat avançada, dels 75 als 90 vells o ancians i els de +90 se'ls anomena grans vells.
Un dels aspectes importants a tenir en compte és què es calcula que entre els anys 2015 i 2050 la proporció de gent gran es duplicarà, ja que aquesta passarà d'un 12 a un 22%, el que significa que gairebè una quarta part de la població serà considerada gent gran, per això es important tenir en compte aquest col·lectiu cada vegada més i mica en mica anar proposant nous programes i activitats per a ells.
2. Característiques gent gran:
En la gent gran es poden produïr canvis en diferents aspectes.
2. Característiques gent gran:
En la gent gran es poden produïr canvis en diferents aspectes.
- Canvis fisiológics: Canvi a l'estructura corporal, es per elasticitat i hidratació a la pell (arrugues), ja que les cél·lules envelleixen.
- Canvis a la salud: Augmenten la prevalència d'enfermetats.
- Canvis nutricionals: Canvien les necessitats metabóliques, per tant l'alimentació té que canviar i ser més específica.
- Canvis en l'eliminació: Poden aparèixer incontinencies, que acaben comportant amb problemes psíquics i socials per a la persona.
- Canvis en l'activitat: El ritme dels exercicis disminueix, tot i que és més necessari que la persona gran es mantingui actiu.
- Canvis en la son: La persona gran no segueix una rutina com esta acostumat a fer durant al llarg de la vida, el patró de descans canvia.
- Canvis en la percepció: És poden veure afectats els órgans dels sentits, el que porta a problemes de sordera, vista, etc. (sensorials).
- Canvis socials: Les relacions socials i els seus rols varien, tant a dins com a fora la família.
- Canvis sexuals: Per qüestió de limitacions físiques en els órgans sexuals.
- Canvis d'autoconcepte: La imatge sobre un mateix, l'actitud i l'identitat canvien, i aquest canvi es cap a negatiu, el que comporta una disminució de la propia autoestima.
3. Mites vs Realitat en la gent gran:
Respecte a les activitats de la vida diària de la gent gran i el seu dia a dia, es del tot cert que la societat col·loca una sèrie d’estereotips, mites i obsessions sobre la gent gran com pot ser l’exemple: que són una carrega per a la societat, que no poden canviar els seus hàbits... etc Nosaltres com a educadors socials volem contrarestar aquest tipus de mites la majoria d’ells queda contrarestat amb les evidencies científiques que vindrien a ser els resultats d’un estudi científic. El nostre cas, volem expressar i donar a conèixer els que nosaltres hem pogut investigar i descobrir amb el nostre estudi.
4. L'Educador social amb la gent gran:
Dins del col·lectiu de la gent gran, quins objectius té un Educador social?
Els objectius són varis i variats. Objectius com:
Respecte a les activitats de la vida diària de la gent gran i el seu dia a dia, es del tot cert que la societat col·loca una sèrie d’estereotips, mites i obsessions sobre la gent gran com pot ser l’exemple: que són una carrega per a la societat, que no poden canviar els seus hàbits... etc Nosaltres com a educadors socials volem contrarestar aquest tipus de mites la majoria d’ells queda contrarestat amb les evidencies científiques que vindrien a ser els resultats d’un estudi científic. El nostre cas, volem expressar i donar a conèixer els que nosaltres hem pogut investigar i descobrir amb el nostre estudi.
1. Ser
una persona gran significa estar malalt
Segons
diversos estudis científics les persones grans a la societat actual tenen probabilitats molt altes de tenir un
envelliment actiu fins al punt de que tinguin que ser persones dependents.
Significa que les persones de la tercera edat son majoritàriament sanes. Convé
destacar que amb edat avançada la majoria d’aquest col·lectiu te alguna
petita discapacitat funció que amb el
temps mitjançant la medicina s’ha pogut anar solucionant en certa manera.
2. La
gent de la 3a edat son persones fràgils i dependents
De
forma equivocada, es pensa que la gent gran s’han de queda a les seves cases,
en repòs per evitar els perills que els hi pugui ocorre a l’exterior ( o a
dintre de casa) i que ja no poden
realitzar moltes activitats de forma autònoma ja que necessiten l’assistència i
el suport d’una altra persona. Malgrat
aquest pensament erroni, es cert que amb el pas d’aquesta etapa, existeix en
deteriorament físic, i no es conserven
les habilitats físiques que es tenien en anys anteriors, però no obstant això
esta demostrat que realitzar exercici físic de forma adaptada, ajuda a millora
la coordinació, l’equilibri i la resistència de la 3a edat. A part de que actualment existeixen productes
enfocats en l’ajuda de la independència i de cuidar el seu benestar (ajudes tècniques)
fent que la gent de la 3a edat pugui conserva la seva autonomia i pugui
realitzar les activitats de la seva vida diària.
3. Les
persones grans són persones improductives per a la societat
Es
pensa que les persones de la 3a edat com que ja no poden treballar (realitzant
petites tasques) y que no tenent la mateixa soltura com la que té els joves d’avui en dia, això es totalment
fals, ja que esta comprovat que les persones grans son inclús mes eficients que
els joves, adquirint un alt nivell de
compromís y responsabilitat. I sobretot són una font fonamental de saviesa i experiència
que sempre cal tenir en compte. En alguns casos son un dels pilars fonamentals
en les famílies d’avui en dia.
4. La
gent gran no pot aprendre coses noves
En
relació amb l’aprenentatge en aquesta etapa, es creu que com que es un cicle en
que el deteriorament cerebral impedeix assimilar nous conceptes o termes
moderns, no es pot gravar la informació actualitzada. Es ben be cert que es
perden neurones però no impossibilita el poder seguir adquirint coneixements,
de manera que el procés d’aprenentatge es viable, solament que a un altre ritme
que el de una persona jove i amb una metodologia diferent. També l’agilitat es
un contratemps que ens podem trobar a l’hora de realitzar alguna acció en
concret com amb càlcul, memòria, concentració, escriptura.... però convé ressaltar que aquesta es deguda a
la falta d’hàbit ja que no s’ha pogut practica de forma continuada durant molt
temps
4. L'Educador social amb la gent gran:
Dins del col·lectiu de la gent gran, quins objectius té un Educador social?
Els objectius són varis i variats. Objectius com:
- Generar il·lusió.
- Potenciar la creativitat i la relació de la persona.
- Potenciar la capacitat d'autogestió i de decisió.
- Normalitzar la vida de la persona gran abans que sigui un malalt.
- Mantindre la persona amb el vincle a una institució, entorn i vida social, per així facilitar el seu manteniment i a la vegada potenciar les seves capacitats físiques, psíquiques i socials.
Aquests objectius deriven a unes funcions, aquestes les podem resumir en:
- Disenyar, planificar i evaluar les activitats de dinamització.
- Motivar, facilitat i canalitzar iniciatives.
- Tranmetre estrategies i eines que facilitin la relació i la comunicació interpersonal.
Comentarios
Publicar un comentario